Januarski računi za električnu energiju u Srpskoj izazvali su pravu buru nezadovoljstva među građanima, koji su zatečeni značajnim povećanjem iznosa koje moraju da plate.
Mnogi od njih su dobili račune i do tri puta veće u odnosu na decembarske, a dodatno nezadovoljstvo izazvala je činjenica da su brojna očitavanja bila procjenjena, a ne stvarno izmjerena.
Inače, krajem decembra 2024. Regulatorna komisija za energetiku RS odobrila je zahtjev “Elektroprivrede RS” za povećanje cijena električne energije. Domaćinstvima je najavljeno prosječno poskupljenje od 7,9 odsto, međutim, stvarni računi koji su stigli početkom februara daleko su premašili očekivanja. Mnogi građani izvještavaju da su njihovi računi dvostruko ili trostruko veći u odnosu na prethodne mjesece.
Na društvenim mrežama i šalterima “Elektrodistribucije” vodi se žustra rasprava o razlozima ovako visokih iznosa, pri čemu se korisnici žale na nerealne procjene potrošnje i način obračuna struje.
U Istočnom Sarajevu, na primjer, porodica koja godinama troši oko 600 kilovat sati mjesečno, za januar je dobila račun za 900 kilovat-sati. Nadležni su im, kako ističu, objasnili da je očitavanje brojila obavljeno još 23. decembra, što je izazvalo dodatne sumnje u tačnost obračuna.
Petočlana porodica iz Istočnog Sarajeva primila je račun od 430 KM, dok im je uobičajeni iznos bio 180 KM.
– Nakon žalbe, račun nam je smanjen za 130 KM, jer je utvrđeno da je preostala decembarska potrošnja prebačena u januarski obračun, čime smo ušli u višu tarifnu zonu, gdje se struja plaća i do četiri puta skuplje – objašnjavaju članovi te porodice.
Ukoliko sumnjate da vam je račun previsok, postoji nekoliko koraka koje možete preduzeti. Proverite brojilo, i uporedite stanje sa obračunatom potrošnjom na računu, uporedite račune i kontaktirajte sa “Elektrodistribucijom”.
Ukoliko smatrate da je došlo do greške, imate pravo da podnesete prigovor i tražite provjeru.
– Prigovor se podnosi u uslužnim centrima i putem kol-centra Direkcije za javno snabdijevanje električnom energijom kupaca u Srpskoj. Javni snabdjevač je dužan da krajnjem kupcu dostavi odgovor u pisanoj formi u roku od 15 dana od podnošenja prigovora – navodi se na zvaničnoj stranici Direkcije za javno snabdijevanje električnom energijom kupaca u RS.
Razlika u cijeni između entiteta
Za razliku od Srpske, cijene električne energije u Federaciji BiH ostale su nepromijenjene u 2025, potvrđuje Federalna regulatorna komisija za električnu energiju (FERK). Tržište u Federaciji je otvoreno od 2015, što omogućava korisnicima da biraju snabdjevača, dok je u RS situacija centralizovana i bez alternative. Iz FERK navode da za sada nema prijedloga za promjenu cijena struje. I dok jedni mogu odahnuti, građani RS i dalje se suočavaju s visokim računima i polemikom o načinu obračuna.
Izvor: Novosti